sunnuntai 22. toukokuuta 2016

Tule tietoiseksi itsestäsi


Pysäytä tekeminen ja ylimääräiset ajatukset hetkeksi. 
Sulje silmät. Rentoudu. Purista kädet tiukasti nyrkkiin ja päästä sitten aukeamaan. Kipristä varpaita ja hellitä sitten. Hengitä rauhallisesti syvään sisään ja rauhassa ulos. Anna vatsan pullistua hengityksen mukana ja ota pallea mukaan hengitykseen. Hengittele kuin jokaisella solullasi muutaman kerran. Tunnet, miten hengityksen tahdissa sykkeesi hidastuu. Jokaisen syvän hengityksen tahdissa kroppasi rentoutuu entisestään. Olet nyt valmiimpi aistimaan miltä kehossasi tuntuu, miltä sinusta tuntuu. Tunnustele olemustasi. Onko pääsi suorassa, miltä selässä tuntuu? Kolottaako johonkin? Tunnetko jonkin kehonosan olevan edelleen jännittyneenä? Jos vielä vedät vatsaa sisään päästä se nyt viimeistään rennoksi, kukaan ei huomaa.

Aisti nyt ympäristöä kehosi kautta. Miltä ilmassa tuoksuu? Hönkiikö raikas ulkoilma vasten kasvojasi vai lämmin sisäilma? Mitä kuulet? Tikittääkö kello vai kuuletko kenties ilmastointilaitteen puhaltavan? Millaisia ääniä ulkoa kantautuu korviisi? Oletko vilkkaammalla asutusalueella ja kuulet liikenteen ääniä, vai maaseudun rauhassa, jossa voit aistia lintujen viserryksen ja kenties kuulla sateen ropinan ikkunoita vasten. Miltä ihollasi tuntuu?

Suuntaa taas keskittyminen ja ajatukset itseesi. Miltä sinusta tuntuu juuri nyt, juuri siinä missä olet? Onko sun hyvä olla, vai painaako jokin mieltä?  Anna kaikkien tunteiden tulvia mieleen ja vapaaseen tietoisuuteen niin kuin ne haluavat. Älä estele, älä peittele. Itke jos itkettää, naura jos naurattaa.

Ajattele kulunutta viikkoa. Mikä tässä viikossa oli parasta? Olitko kenties töissä tehokas, hikoilitko liikunnan parissa, nauroitko kavereiden kanssa elämän tapahtumille vai saitko kenties jonkin prokkiksen päätökseen. Sulla on varmasti ollut hyvä olo useamman kerran tällä viikolla. Mieti niitä hyviä hetkiä ja tunteita. Mieti nyt, millaisen haluat ensi viikosta tulevan. Olet edelleen rentoutuneena silmät kiinni, joten ajatukset on helpompi kasata ja kohdistaa. Päätä olla tehokas, mutta salli itsellesi myös omaa aikaa ja rentoutumisen hetkiä. Tällaisia hetkiä. Kokoa ajatuksesi ja ole tietoisempi itsestäsi, ajatuksistasi ja olemuksestasi. Kehosi ja mielesi kiittävät.

Aisti nyt elämää virkeämpänä ja tietoisempana itsestäsi.


Aurinkoista ja rentouttavaa Sunnuntaita <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti