lauantai 7. toukokuuta 2016

SELF-ESTEEM


"Just Be Yourself.

Let people see the real, imperfect, flawed, quirky, 

weird, beautiful and magical person you are"


Itsetunto ei ole luontainen synnynnäinen ominaisuus vaan se kehittyy elämän ja kokemusten myötä. Sillä on suuri merkitys elämän mielekkääksi kokemiseen, uskallukseen ja yleiseen hyvään ja myönteiseen mielialaan. Itsetunto voi kokea säröjä ja muuttua elämäntilanteiden mukana. Omaa itsetuntoaan voi rakentaa tietoisesti paremmaksi, kun oppii arvostamaan itseään ja näkee oman potentiaalinsa. Me ollaan kaikki yksilöitä tässä maailmassa. Sen sijaan, että vertaisi itseään muihin tai pönkittäisi itsetuntoaan muiden hyväksynnän kautta, tulisi opetella tunnistamaan omat kykynsä ja hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Sä olet hyvä tuollaisena, mä olen hyvä tällaisena, jos vain pidetään kiinni siitä mitä ollaan, aidosti.

Hyvän itsetunnon omaava tunnistaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Luottaa itseensä ja osaa tehdä omat päätöksensä. Hyvä itsetunto ei ole kuitenkaan sama asia kuin itsekkyys tai itsekeskeisyys. Hyvän itsetunnon omaava henkilö antaa usein paljon itsestään myös ulkopuolelle ja voi parhaassa tapauksessa tartuttaa hyvää oloa ja elämäniloa myös muihin. 


Mä koen omaavani tällä hetkellä hyvän itsetunnon. Löydän itsestäni heikkouksia, mutta myös vahvuuksia on kysyttäessä helppo luetella, jos en päätä verhoutua kainostelujen taakse. Miksi sitä joskus onkin niin vaikeaa ottaa kehut vastaan, kun taas haukut uppoo ja osuu suoraan sydämeen.. Syytän tästä suomalaisuutta, ylpeyttäänhän ei saa näyttää ja jos itseään vahingossa kehuu saattaa joku katsoa kieroon. Tässä tuleekin yksi juttu, missä itse olen petrannut. En jaksa liikoja välittää siitä, mitä muut ajattelevat minusta tai kenties puhuvat selkäni takana. Olen aidosti oma itseni. Jos haluan jakaa jonkun jutun tai kuvan somessa, jaan sen miettimättä miten monta klikkausta tai peukkua saan, koska tuollaiset asiat eivät määrittele minua ja olemistani. Tätä blogia ja näitä juttujakin kirjoittaisin, vaikka kukaan ei lukisi, koska ajatuksiaan on kiva purkaa ja joskus on kiva kun joku niihin jopa tarttuu ja kokee samaistuvansa. :) 

Itsetuntoni ei ole ollut tällä mallilla läheskään aina. Varmasti jokainen on kokenut niitä tilanteita, ja ajautunut etsimään itseään. Kuka mä oon, mitä mä haluan ja mihin mä pystyn? Hyvä itsetunto tuo mukanaan myös rohkeutta tehdä ja toteuttaa asioita, joista unelmoi. Hyvän itsetunnon omaava uskaltaa unelmoida, tarttuu haasteisiin eikä pelkää epäonnistumista. Joskus jarrut lyö päälle hetkeksi tai tulee kuljettua pienemmällä vaihteella, mutta kun perusajatus itsestä on kasassa ja mallillaan löytyy lopulta sille kaasujalallekin paikkansa. ;) 

Ole vain oma itsesi, sellaisena kuin olet ja todella haluat olla. Lupaan, että silloin on helpompi hengittää ja elämä täydentyy, kun tajuat miten mahtava sä olet just tollasena!

PS. kurkkaa myös aiempi tekstini, BODYIMAGE, jossa käsittelin ajatuksia kehonkuvan muuttumisesta.

2 kommenttia:

  1. Mainio teksti! Mulla alkaa olla kans kehonkuva hallussa nykyään. On se ollut joskus täysin hukassakin syömishäiriöisenä, mutta nykyään maistuu eväs ja treeni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sulla on sitten ollut varmasti pidempi tie tuon asian kanssa, mutta ihan loistavaa kuulla että nykyään on hallussa ja syömishäiriöstä toipunut. :) Jatka samaan malliin <3

      Poista