perjantai 15. huhtikuuta 2016

Ravintotottumukset tietoisesti hallintaan

Tykkään lukea ja opiskella sekä nyt kirjoittaakin taas ravitsemukseen ja ravintoon liittyvistä asioista, koska olen vihdoin ja viimein tajunnut miten suuri merkitys sillä on kaikin puolin omaan elämääni ja hyvinvointiini. Väitän, että sillä on suuri vaikutus meidän kaikkien elämässä, mutta kaikki eivät sitä vain tiedosta tai tahdo ymmärtää. Ilman ravintoa ei ole elämää ja erilaiset ravintotottumukset vaikuttavat suurelta osin siihen, miltä näytämme ja miltä kehossamme tuntuu halusimme tai emme. 

Syöminen ja ravitsemus on niin tiukasti osana hyvinvointia, että joskus siihen on hyväkin kohdistaa enemmän huomiota. Syömisen ei tarvitse eikä todellakaan kuulukaan olla mitään pikkutarkkaa suorittamista, eikä se edellytä ruokanatsiksi ryhtymistä, vaan ihan oikeasti joskus hetken uhraamista omien tottumuksiensa tarkasteluun. Tämän tarkastelun ja huomion kiinnittämisen pohjalta on helpompi tehdä parempia ratkaisuja omien ravintotottumuksiensa parantamiseksi ja tätä kautta parantaa myös omaa yleistä hyvinvointia. Pikkuhiljaa näistäkin asioista tulee automaatioita ja voit todeta, että se ei vaatinut iän ikuista ruokanatselua. Eihän kukaan sellaista pidemmässä juoksussa jaksaisikaan. Tämä huomion kiinnittäminen ei edellytä keittiövaakaa tai kaloreiden laskentaa vaan laajemmassa mielessä omien ravintotottumuksien tarkastelua.

Syöminen, ruoka ja ravinto ovat kaikki päivittäisiä ja osittain jopa automaattisia toimintoja. Jotkut uhraavat enemmän ajatusta ja huomiota siihen mitä, miten ja milloin syömme, mutta suuri osa tekee näitä asioita myös tiedostamatta ja sen kummemmin syömistään ja ravintotottumuksiaan pohtimatta. Vai miten usein itse tulet ajatelleeksi ja pohtineeksi mitä syöt, miten syöt ja milloin syöt? Ainakin itse tiedostan nykyään paremmin mitkä asiat omissa ravintotottumuksissani ovat olleet ja ovat jopa edelleen pielessä, kun olen tietoisesti alkanut kiinnittämään näihin asioihin enemmän huomiota.


Mitä syöt? Millaisia valintoja teet sen suhteen mitä ruokalautasellesi päätyy? Ateria on mukava koostaa niin, että se on täydellinen nautinto ja saa makunystyrät hykertelemään onnesta, mutta mietitkö koskaan mitä syömäsi ruoka saa kehossasi ja mielessäsi laajemmin aikaan? Pidätkö huolta siitä, että lautasella on riittävästi proteiinia ja tätä kautta saat ravinnosta riittävästi rakennusaineita kehon välttämättömien toimintojen ylläpitämiseen. Saako kehosi riittävästi energiaa syömästäsi ruuasta niin, että pysyt virkeänä ja toimintakykyisenä koko pitkän päivän? Terveellisestä ja kropalle toimivasta ruuasta voi oppia nauttimaan eikä terveellinen ole synonyymi pahalle tai parsakaalille, kanalle ja riisille.

Miten itse toimin? Valitsen ruokakaappeihini ja lautaselleni pääasiassa sellaisia tuotteita ja ruoka-aineita, joista tiedän tulevan hyvä olo syömisen jälkeen. Vältän maitotuotteita ja pääasiassa gluteenipitoisia tuotteita (leipää ja pastaa esim), koska ne turvottavat omaa vatsaani, saavat vatsani mouruamaan ja pitävät huonommin kylläisenä. Syön riittävästi ja olen lisännyt kasvisten käyttöäni huomattavasti. Joskus suon itselleni myös herkkupäiviä, koska liian ehdoton en myöskään halua olla ja joskus sekä kroppa että mieli kaipaa herkkuhetkiä. Jos pääasiassa syö kroppaansa kunnioittaen, antaa kroppakin mahdollisuuden ajoittaisille herkkuhetkille. :)


Milloin syöt? Jätätkö aamupalan syömättä? Syötkö tasaisesti päivän mittaan vai unohtuuko syöminen kesken kiireisen työpäivän? Treenaavana ja urheilevana ihmisenä mietitkö koskaan mihin kohtaan ajoitat hiilihydraattien syömisen, jotta kehosi saa niistä parhaimman hyödyn irti? Säännöllinen syöminen ravitsee kehoa tasaisesti ja pitää energiatasot tasaisempina päivän mittaan. Päivän mittaan säännöllinen ruokailu ehkäisee iltojen ahmimisreaktiota hirveässä nälässä.

Miten itse toimin? Syön 3-4 kertaa päivässä, enkä koskaan jätä aamupalaa syömättä. 3  päivittäistä ateriaani ovat kokonaisuudessaan hyvin suuria ja täyttäviä, ne sisältävät oikeita ravintorikkaita ruoka-aineita. Treeniä ennen syön pienen kevyemmän välipalan. Illalla pyrin syömään vähintään 2h ennen nukkumaan menoa. Syön tasaisesti päivän aikana: aamupala 7-8 välillä, lounas 12-13.30 välillä, välipala klo 16-18 treeniajasta riippuen ja illallinen klo 18-20 välillä riippuen onko treenejä vai ei. 

Miten syöt? Keskitytkö syömiseen vai touhuatko jotain muuta samalla? Onko tapanasi lukea tai istua koneella samalla kun syöt? Istutko ruokapöydän ääressä vai sohvalla syödessäsi? Kun syömistä ei tiedosteta ja samalla huomio kiinnittyy muuhun, ajatuksesi eivät pysy vatsasi perässä. Vaikka nälkä olisi jo vatsan puolelta tyydytetty niin kylläisyyden tunne kirii aivoihin hieman jäljessä, koska se prosessoi samalla muitakin juttuja eikä huomio kiinnity itse syömiseen. Myös erilaisten tunteiden vallassa syöminen voi olla yksi kompastuskivi ja esimerkiksi usein surun tai palkitsemistunteiden vallassa epäterveellisyyksiin sortuminen on hyvin tavanomaista. Syötkö kaikessa rauhassa vai hotkitko? Hotkimalla vatsa eikä mieli pysy perässä, jolloin ylensyönnin riski kasvaa.

Miten itse toimin? Tämä kohta on itelleni se kaikista haasteellisin. Työpäivän keskellä on joskus kiire syödä ja vaikka mulla olisi kaikki aika ja rauha syömiselle niin kuitenkin tulee hotkittua. Kotonakin saan kommenttia siitä, kun syön niin nopeasti. Itse syömiseen keskittyminen on asia, missä todella kaipaan skarppausta. Pitää opetella ja jättää puhelin, kone kirja ym ruokapöydän ulkopuolelle.

Oletko sä kiinnittänyt huomiota omiin ravintotottumuksiisi? Mitkä ovat omissa tottumuksissasi huomiota kaipaavia epäkohtia ja missä taas tiedät olevasi hyvä? Heitä viestiä kommenttiboksiin ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti