maanantai 11. huhtikuuta 2016

Kehonhuoltoprokkis alkoi N-Y-T

On yks juttu missä mä oon ihan älyttömän laiska ja huono, nimittäin kehonhuolto! Siitäkin huolimatta, että itse toimin ammatissa jossa käytännössä "huollan" muiden kroppia erinäisten vaivojen jälkeen, niin oma kehonhuoltoni on ihan retuperällä ja hävettää ihan myöntää, että se on ollut sitä aina... Ei sen vuoksi etten osaisi, vaan siksi etten aina viitsi, tyhmä mikä tyhmä... Karkaan treeneistä siinä vaiheessa, kun on loppuvenyttelyjen aika ja vaikka treenaan ja olen aina treenannut paljon niin esimerkiksi käyttämäni hierontakerrat on laskettavissa yhden käden sormin. 

Miksi en sitten huolla kehoani paremmin, vaikka tiedän erittäin hyvin mikä merkitys sillä on kroppani toiminnalle. "Suutarin lapsilla ei ole kenkiä...". En osaa sanoa, mutta nyt tähän tulee muutos ja mikäs sen parempi hetki aloittaa kuin uusi viikko ja pienen suunnitelman laatiminen tämän asian toteuttamiseksi konkreettisesti. Yksi syy tähän kehonhuollon ajankohtaiseksi tulemiseen just nyt on myös se, että tällä hetkellä joudun roikottamaan päätäni kuin hevonen, koska yksinkertaisesti kaikki muu sattuu eikä pää taivu muualle. Eilen treeneissä puskin palloa ja se ilmeisesti aiheutti jonkin yhtäkkisen lukon ja nyt nämä oireet ja toimintakyvyn muutokset. Ainoastaan paikallaan makaaminen tuntuu hyvältä. En voi muuta kuin pohtia ja miettiä tässä sohvalla maatessani, että olisko tämäkin ollut ehkäistävissä paremmalla kehonhuollolla. Yläkroppa on tuntunut raskaalta ja jäkittävältä jo "hetken", mutta vasta nyt tuskissani sain varatuksi ajan niksauttajalle ja hierojalle. Omat temput ja niksit ei nyt just riitä.

Laadin kuitenkin itselleni nyt selkeät tavoitteet tämän kehohuoltoprokkiksen osalta tällaisen tavoitepyramidin muodossa. Printtaan paperin jääkapin oveen, jotta en tätä lupausta ja tavoitetta unohda. Tavoitepyramidissa on määritetty huipulle pitkän aikavälin tavoite johon pyrin huolehtimalla näiden alempien portaiden ohjenuorien täyttymisestä aina päivätasolta viikkotavoitteiden kautta kuukausitavoitteeseen. Vuorossa on siis venyttelyä, mobbailua ja putkirullailua omatoimisesti sekä kuukausitasolla luvassa on myös muutama hierontakäynti tähän ensialkuun. Varmasti tulen näin ollen kirjoittamaan myös kehonhuoltoon liittyvistä jutuista ja jakamaan vinkkejä täällä blogissa nyt, kun se tulee olemaan omassa elämässänikin arkisemmassa osassa. Kehonhuolto on tärkeä osa erilaisten vammojen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa, joten myös tältä osin kyse ei ole mistään turhasta hommasta. Treeniä se on kehonhuoltokin, vaikka tottumuksena onkin, että treeni ei ole treeni ilman hikoilua ja sykkeen nousua. Ei muuta ku hommiin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti